Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Hundraårsdagen av första militära flygningen firades i Värtan

Skrivet datum: 8 februari 2012

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

Den 3 februari 2012 var det 100 år sedan den första militära flygningen i Sverige ägde rum. Det var marinlöjtnant Olof Dahlbeck som flög från Stora Värtans is med Aeroplanet no 1, Nyrop-Bleriot 3. Det var bryggeridirektören Otto-Emil Neumüller som hade köpt detta flygplan 1911 för 20.000 kr och donerade det till Marinen, som då saknade flygplan. Därav namnet "Bryggarkärran". Det blev Sveriges första militärflygplan.

 

Neumüller bekostade även Dahlbecks flygutbildning i England. Flygplanet är idag bevarat på Tekniska Museet och ingår i museets utställning 100 innovationer genom tiderna.

 

Svensk Flyghistorisk Förening och Varvshistoriska Föreningen Galärerna bjöd in ett 50-tal flyg- och marinhistoriker till en jubileumsträff på 100-årsdagen 3 februari på Hotel Scandic Ariadne i Värtan. Hotellets Skybar på 17:e våningen var en väl vald plats med utsikt över luftrummet där Dahlbeck på dagen flög för 100 år sedan. Det var även stiligt av arrangörerna att bjuda in släktingar till Neumüller till denna historiska dag.

 

Flera sakkunniga historiker höll föredrag. Sven Stridsberg, redaktör för Svensk Flyghistorisk Tidskrift, berättade och visade bilder från första militära flygningen. Aviatören Mikael Carlson berättade om hur det var att flyga dåtidens flygplan och kommendör Christer Hägg berättade om Marinens tidiga flygverksamhet.

 

Vem visste att det tillverkades och reparerades ett stort antal flygplan vid Flottans varv Galärvarvet, ungefär där Vasamuseet nu ligger! Man startade och landade flygplanen ganska ofta på Nybroviken. Efter 1925 års försvarsbeslut flyttades verkstaden till Centrala Flygverkstaden i Västerås.

 

Mera om denna fina förening som entusiastiskt förvaltar det marina kulturarvet finns på deras hemsida: http://www.galarerna.se/

 

Svenskt miltitärflyg 100 år kommer att uppmärksammas av SFF vid flera tillfällen under 2012. Närmast nu på SFF Stockholms möte på Armémuseum 4 mars där Åke Christianson kommer att berätta om F 22 Kongo 1962 där han flög J 29.

 

 

Svenskt militärflyg 100 år 1911-2012. Foto: Gunnar Åkerberg

Svenskt militärflyg 100 år 1911-2012. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Utsikt från hotell Ariadne över Värtan. Enda flygaktiviteten denna dag var en Ambulanshelikopter som passerade. Foto: Gunnar Åkerberg

Utsikt från hotell Ariadne över Värtan. Enda flygaktiviteten denna dag var en Ambulanshelikopter som passerade. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Sven Stridsberg höll ett mycket intressant och givande föredrag om den första militära flygningen i Sverige. Foto: Gunnar Åkerberg

Sven Stridsberg höll ett mycket intressant och givande föredrag om den första militära flygningen i Sverige. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Mikael Carlson berättar för publiken om hur det var att flyga dåtidens flygplan. I taket hänger en av  Mats Johanssons Blériot-modeller. Foto: Gunnar Åkerberg

Mikael Carlson berättar för publiken om hur det var att flyga dåtidens flygplan. I taket hänger en av  Mats Johanssons Blériot-modeller. Foto: Gunnar Åkerberg

 

F.d. flygvapenchefen generallöjtnant Sven-Olof Olson var på gott humör. Foto: Gunnar Åkerberg

F.d. flygvapenchefen generallöjtnant Sven-Olof Olson var på gott humör.
Foto: Gunnar Åkerberg

 

Nuvarande flygvapeninspektören generalmajor Micael Bydén uttryckte sin uppskattning för SFF och varvshistoriska föreningen Galärernas initiativ till evenemanget. Foto: Gunnar Åkerberg

Nuvarande flygvapeninspektören generalmajor Micael Bydén uttryckte sin uppskattning för SFF och varvshistoriska föreningen Galärernas initiativ till evenemanget. Foto: Gunnar Åkerberg

 

Den klassiska ”Bryggarkärran”, en Nyrop-Bleriot 3, Aeroplan nr 1, finns idag bevarat på Tekniska museet  (på bilden, hängande i taket) Foto: Gunnar Åkerberg

Den klassiska ”Bryggarkärran”, en Nyrop-Bleriot 3, Aeroplan nr 1, finns idag bevarat på Tekniska museet  (på bilden, hängande i taket) Foto: Gunnar Åkerberg

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm