Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Motorbyte DC-3 "Daisy"

Skrivet datum: 1 september 2010

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Bernt Olsson

 

I samband med flygning med Flygande Veteraners DC-3 "Daisy" över Gärdet och Stockholms flygfestival 21 augusti sjönk oljetrycket på vänster motor. Flygningen avbröts och kapten Eric von Rosen och styrman Billy Nilsson återvände till Bromma flygplats. Vid kontroll av oljefiltret fanns metallspån och när oljesumpen kontrollerades fanns ännu mera metallspån så diagnosen var lätt, motorbyte måste göras.

 

Ett motorbyte var redan tidigare inplanerat under kommande vinterhalvår, då den närmade sig sitt gångtidsmaximum. Men den här gamla damen gick händelserna i förväg... Redan söndag 22 augusti mobiliserades mekanikergänget för demontering av propeller och motor. Flygande Veteraners tekniske chef Lars Rosén hämtade reservmotorn på Arlanda och jobbet med att flytta över slangar, rör, hjälpaggregat m m till nya motorn påbörjades.

 

Allt detta arbete skedde utomhus under skiftande väderförhållanden, från tidiga mornar till sena kvällar. En otrolig arbetsvilja och allt i frivillighetens tecken, utan någon som helst ersättning. Det finns nog inget flygbolag i världen som har så hängivna medarbetare. Flygande Veteraner kan känna stolthet över mekanikergängets professionalitet!

 

Efter motorkörning och kontrollflygning fredagen 27 augusti kunde Daisy flyga enligt sitt flygprogram till Göteborg Aero Show samt SAS 50-årsjubileum i Ängelholm. Den utbytta krassliga motorn skickas för översyn och renovering till Precision Engines i Seattle USA, ett företag som renoverar Pratt & Whitney kolvmotorer.

 

 

Vänster motor avmonterad. Foto: Bernt Olsson.

Vänster motor avmonterad. Foto: Bernt Olsson.

 

Flygande Veteraners tekniska chef Lars Rosén demonterar motorfundament  på den gamla motorn. Foto: Bernt Olsson.

Flygande Veteraners tekniska chef Lars Rosén demonterar motorfundament på den gamla motorn.
Foto: Bernt Olsson.

 

En frisk Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp,  kolvmotor med 1 200 mullrande hästkrafter. Foto: Bo Pettersson.  

En frisk Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, kolvmotor med 1 200 mullrande hästkrafter.
Foto: Bo Pettersson.

 

Den nya motorn monteras med hjälp av en hjullastare från Brommas fältservice. Foto: Bo Pettersson.

Den nya motorn monteras med hjälp av en hjullastare från Brommas fältservice. Foto: Bo Pettersson.

 

Den nya motorn monteras. Det är många rör, slangar och hjälpapparater som ska anslutas. Foto: Bo Pettersson.

Den nya motorn monteras. Det är många rör, slangar och hjälpapparater som ska anslutas.
Foto: Bo Pettersson.

 

Daisys mekaniker är ett järngäng, vilken arbetsvilja för att kärran skulle bli klar för medlemsflygningar! Foto: Bo Pettersson.

Daisys mekaniker är ett järngäng, vilken arbetsvilja för att kärran skulle bli klar för medlemsflygningar! Foto: Bo Pettersson.

 

Propeller monteras på den nya motorn. Foto: Bo Pettersson.

Propeller monteras på den nya motorn. Foto: Bo Pettersson.

 

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm