Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Välkommen till Öppet hus på Arlanda Flygsamlingar lördagen 20 oktober!

Skrivet datum: 23 september 2018

Uppdaterat datum: 14 oktober 2018

Text: Robert Malmstedt

 

Arlanda Flygsamlingar har kallats för “Arlandas bäst bevarade hemlighet”, troligtvis för att de bedriver sin verksamhet lite avskilt på flygplatsen. Men lyckas Du hitta dit så blir Du rikligt belönad!

Den undanskymda hangaren är fullsmockad med flyggrejor, bland annat ett 50-tal civila flygplan och helikoptrar, motorer, flygsimulatorer och många andra fordon och föremål från den svenska civilflygets historia. Arlanda Flygsamlingars Vänner (AFV), ett gäng riktiga flygentusiaster, underhåller och renoverar samlingarna genom frivilligt arbete. Det pågår ständigt renoveringsarbeten och flygplan och andra föremål tillförs samlingarna.

Lördagen den 20 oktober mellan kl. 10-14 öppnar Arlanda Flygsamlingar, i samarbete med SFF Stockholm, dörrarna till ett Öppet Hus och Du, din familj och dina vänner är hjärtligt välkomna!

Så tar du dig till Arlanda Flygsamlingar:

Kommunalt - Enklast och bäst är att åka kommunalt. Ta gratisbussen “Alfa” från flygplatsterminalen till ”Radisson Blu Arlandia Hotel” och promenera därifrån längs Kabinvägen till ”Flygsamlingarna” ca 200 m. (Se kartan)

Med bil - Det finns endast ett fåtal parkeringar vid Arlanda Flygsamlingar och när dessa är upptagna får parkering får ske på Swedavias parkering Alfa i närheten (Se kartan)

Fri Entré! - men ett frivilligt bidrag i vår kollekthink eller via Swish är alltid välkommet! Alla insamlade bidrag går oavkortat till SFF Stockholms och Arlanda flygsamlingars Vänners verksamhet. ​

Ingen föranmälan krävs! Kom när du har möjlighet. Ta gärna med några vänner & bekanta, grannen, eller barnen - alla är lika välkomna!

SFF Stockholm bjuder alla besökare på fika med dopp!

Hjärtligt Välkomna!!

Douglas Skyraider tjänstgjorde hos Svensk Flygtjänst i över tolv år som målbogserare både i Sverige och utomlands. Planet var utrustat med en hydrauliskt driven vinsch, som sköttes av två mekaniker.Foto: Gunnar Åkerberg. 

Douglas Skyraider tjänstgjorde hos Svensk Flygtjänst i över tolv år som målbogserare både i Sverige och utomlands. Planet var utrustat med en hydrauliskt driven vinsch, som sköttes av två mekaniker.Foto: Gunnar Åkerberg.

På Arlanda Flygsamlingar finns ett 50-tal civila flygplan och helikoptrar, motorer, flygsimulatorer och många andra fordon och föremål från den svenska civilflygets historia. Foto: Gunnar Åkerberg.

På Arlanda Flygsamlingar finns ett 50-tal civila flygplan och helikoptrar, motorer, flygsimulatorer och många andra fordon och föremål från den svenska civilflygets historia. Foto: Gunnar Åkerberg.

I Lockheed Lodestars mysiga kabin får man gå in och titta! Flygplanet köptes av Airtaco AB från Karair i Finland 1954 och användes för tidningstransporter. 1957 ombildades bolaget till Linjeflyg AB och SE-BZE användes förutom transport av tidningar även inom Linjeflygs ordinarie linjetrafiknät. Foto: Robert Malmstedt

I Lockheed Lodestars mysiga kabin får man gå in och titta! Flygplanet köptes av Airtaco AB från Karair i Finland 1954 och användes för tidningstransporter. 1957 ombildades bolaget till Linjeflyg AB och SE-BZE användes förutom transport av tidningar även inom Linjeflygs ordinarie linjetrafiknät. Foto: Robert Malmstedt.

I samlingarna finns också nospartiet av McDonnell Douglas MD-81 “Dana Viking” som havererade vid Gottröra den 27 december 1991. Det var ett mirakel, alla 129 ombordvarande på Scandinavian Airlines Flight 751 överlevde och det uppmärksammades stort, både nationellt och i hela världen. I samlingarna finns förutom nosen, även flygstolar och delar från de skadade motorerna, som orsakade olyckan. Man kan även lyssna på en ljudinspelning av flygtrafiken under hela olycksförloppet, från det att flygplanet bogseras ut från gaten ända fram till dess flygplanet att havererar i marken vid Gottröra. Foto: Robert Malmstedt.

I samlingarna finns också nospartiet av McDonnell Douglas MD-81 “Dana Viking” som havererade vid Gottröra den 27 december 1991. Det var ett mirakel, alla 129 ombordvarande på Scandinavian Airlines Flight 751 överlevde och det uppmärksammades stort, både nationellt och i hela världen. I samlingarna finns förutom nosen, även flygstolar och delar från de skadade motorerna, som orsakade olyckan. Man kan även lyssna på en ljudinspelning av flygtrafiken under hela olycksförloppet, från det att flygplanet bogseras ut från gaten ända fram till dess flygplanet att havererar i marken vid Gottröra. Foto: Robert Malmstedt.

Flygsimulator Caravelle "Finn Viking". Denna fullskalemodell av en Caravelle cockpit användes under 1950 – 1970-talet på SAS flygskola på Bromma flygplats i Stockholm för utbildning av kabinpersonal i nödsituationer. Den riktiga ”Finn Viking” var SAS första jetflygplan och som levererades i april 1959. Efter 31 822 flygtimmar togs flygplanet ur drift i september 1974. Foto: Robert Malmstedt.

Boken om Arlanda Flygsamlingar - Årets Flygbok 2018!

Jan Forsgrens bok "Arlanda Flygsamlingar - Svenska civilflygets historia i ord och bild" utnämndes nyligen till Årets Flygbok 2018. Boken avhandlar många av de flygplan som finns utställda i samlingarna. Förutom flygplanen beskrivs 'även simulatorer, vindtunnlar, motorer och propellrar. Under öppet hus säljs boken till det förmånliga priset 200 kronor!

Så här hittar du till Arlanda Flygsamlingar.

Så här hittar du till Arlanda Flygsamlingar.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm