Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Grattis Arlanda flygplats 60 år!

Skrivet datum: 2 april 2022

Uppdaterat datum: 2 april 2022

Text: SFF Stockholm

 

För 60 år sedan, den 1 april 1962 förrättade kung Gustav VI Adolf den officiella invigningen av Arlanda, i samband med att all reguljär utrikes flygtrafik i Stockholm flyttades från Bromma till Arlanda.

Redan några år efter Bromma flygplats invigning ansåg att det skulle behövas en större flygplats för att klara framtidens större flygplan, nya utredningar gjordes. 1944 års flygplatsutredning föreslog bland annat Grillby, Upplands Väsby, Jordbro eller Skå Edeby som lokalisering för ny storflygplats. Jordbro föll bort på grund av närheten till flygflottiljen i Tullinge och militära skyddsområden i Skärgården. Skå Edeby och Upplands Väsby hade dåliga markförhållanden och Grillby ligger för långt ifrån Stockholm.

Halmsjön i Sigtuna kommun föreslogs som ny placering av flygplatsen. Riksdagen beslutade redan 1946 att genomföra detta förslag. 1954 var banan på Halmsjön färdig och första landningen gjordes den 26 november 1954 med en SAS Douglas DC-6B. Kaptenen Georg Lindow underkände banan direkt, med kommentaren "aldrig mera". Banan var mycket högre på mitten än i banändarna och fick därför öknamnet "puckelpisten". Nya utredningar företogs och 1957 föreslogs att Skå Edeby skulle bli ny storflygplats. Samma år fastslog dock riksdagen att flygplatsen skulle ligga vid Halmsjön. Den gamla banan revs upp och nya banor byggdes, en nord-sydlig, bana 01/19 och en öst-västlig, bana 08/26.

1958 utlystes en namntävling och bland flera förslag bestämdes 1958 namnet Arlanda, som anknyter till Husby-Ärlinghundra socken (populärt kallad ”Arland ”) där flygplatsen ligger. Förste flygplatschef blev Bertil Florman. Den 14 december 1959 invigdes bana 01/19 av kommunikationsminister Gösta Skolund, som anlände från Bromma i SAS Caravelle Vagn Viking, och i januari 1960 öppnades flygplatsen officiellt för trafik. Air France Boeing 707 på väg från Tokyo blev den 24 februari 1960 första fyrmotoriga jetflygplan som landade i Sverige. Den 26 juni 1960 samma år flög SAS reguljärt med DC-8 till New York. Den 1 april 1962 förrättade kung Gustav VI Adolf ännu en officiell invigning av Arlanda, i samband med att all reguljär utrikes flygtrafik i Stockholm flyttades från Bromma till Arlanda.

Provisorier har det funnits gott om på Arlanda. Den första internationella terminalen var i ett fältgarage. Även den andra blev ett 14 år långt provisorium. Till och med ett barracudatält fick under en period 1969–70 tjänstgöra som inrikesterminal då SAS flyttade sin inrikestrafik från Bromma.

1976 invigdes den första permanenta terminalen, Arlanda International. Terminalen försågs med nosbryggor, en bekvämlighet Malmö-Sturup var först i Sverige med 1972.

Den gamla provisoriska utrikesterminalen blev provisorisk inrikesterminal. 1 oktober 1983 flyttade Linjeflyg från Bromma till Arlanda och en ny inrikesterminal invigdes för Linjeflyg och SAS. 1993 öppnades Sky City och nytt flygledartorn invigdes 2001. Tredje banan stod klar 2002 men togs inte i bruk förrän ett år senare.

2018 trafikerade 72 flygbolag Arlanda till 174 destinationer. Flygplatsen hade 26,8 miljoner passagerare. 2021 var passagerarantalet, på grund av coronapandemins reserestriktioner, nere på 7,5 miljoner.

Arlanda flygplats invigning den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Arlanda flygplats invigning den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Arlanda flygplats invigning den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Arlanda flygplats invigning den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Gustav VI Adolf  inviger Arlanda flygplats den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Gustav VI Adolf inviger Arlanda flygplats den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Gustav VI Adolf  inviger Arlanda flygplats den 1 april 1962. Foto via Swedavia

Gustav VI Adolf inviger Arlanda flygplats den 1 april 1962. Foto via Swedavia

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm