Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Tiger Moth 80 år

Skrivet datum: 27 oktober 2011

Uppdaterat datum: 6 oktober 2013

Text: Gunnar Åkerberg

 

För att uppmärksamma 80-årsdagen av den första flygningen av flygplanstypen Tiger Moth som skedde den 26 oktober 1931, så genomförde Tiger Moth entusiasterna Niclas Bååth och Henrik Lundh en skymmningsflygning med sina två DH.82A Tiger Moth från hemmafältet Skå-Edeby på dagen 80 år senare den 26 oktober 2011.

 

De två flygmaskinerna flög i formation några varv över hemmafältet i skenet av en lågt stående höstsol för att fira jubileet. En liten men tapper skara med flygentusiaster hade trotsat det något kalla och lite blåsiga oktobervädret för att få bevittna detta behjärtansvärda initiativ. Bland annat fanns några representanter för Svensk Flyghistorisk Förening, SFF, på plats.

 

Senare i år är det också 80 år sedan flygplanstypen Tiger Moth besökte Sverige för första gången. Den 17 december 1931 kl. 13:15 landade de Havillands provflygare Hubert Broad i besvärligt vinterväder med en modifierad DH.60T Tiger Moth på Barkarbyfältet. Resan från England hade gått via Hamburg i Tyskland och efter en mellanlandning på Malmslätt nåddes slutligen målet utanför Huvudstaden. Landningen på Barkarby markerade typens första besök i Sverige och visiten var en del i de Havillands marknadsföringskampanj för att försöka sälja flygplanstypen till det svenska Flygvapnet.

 

Ett stort tack till Niclas Bååth och Henrik Lundh! Utan deras flyghistoriska intresse och engagemang hade det varken blivit någon jubileumsflygning eller nedanstående bilder.

 

Det går att läsa om Sveriges första Tiger Moth på SFF:s hemsida samt mer om flygplanstypen & 80-års jubileet på LAE blogg.

 

 

Henrik Lundh i sin Tiger Moth, SE-AMY, på Skå-Edeby den 26 oktober 2011. Foto: Gunnar Åkerberg

Henrik Lundh i sin Tiger Moth, SE-AMY, på Skå-Edeby den 26 oktober 2011. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Niclas Bååth taxar ut till start med sin Tiger Moth, SE-CHG. Foto: Gunnar Åkerberg

Niclas Bååth taxar ut till start med sin Tiger Moth, SE-CHG. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Niclas Bååth fångar höstsolens sista guldfärgade solstrålar över Skå-Edeby. Foto: Gunnar Åkerberg

Niclas Bååth fångar höstsolens sista guldfärgade solstrålar över Skå-Edeby. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

SE-CHG passerar över fältet. Foto: Gunnar Åkerberg

SE-CHG passerar över fältet. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Solen försvinner snabbt mot horisonten. Foto: Gunnar Åkerberg

Solen försvinner snabbt mot horisonten. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Omkring ett tiotal flygande Tiger Moth finns i Sverige i dag. Foto: Gunnar Åkerberg

Omkring ett tiotal flygande Tiger Moth finns i Sverige i dag. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Fin formationsflygning av Henrik & Niclas. Foto: Gunnar Åkerberg

Fin formationsflygning av Henrik & Niclas. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Stämningsfylld solnedgång över idylliska Skå-Edeby flygfält. Foto: Gunnar Åkerberg

Stämningsfylld solnedgång över idylliska Skå-Edeby flygfält. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

Henrik Lundh och Niclas Bååth. Foto: Gunnar Åkerberg

Henrik Lundh och Niclas Bååth. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

 

Fakta om Flygplanen

 

SE-AMY - De Havilland DH.82A Tiger Moth

Ägare: Henrik Lundh

Tillverkad: 1940 av de Havilland i Hatfield, England

Historik:

1940 Till RAF som R4776.

1964 Ombyggd till civil standard.

1977 Såld till USA Reg. nr. N81DH.

1989 Såld till England.

1989 Såld till Gunnar Elmgren.

1990 Haveri.

1995 luftvärdig igen.

2006 Såld till Henrik Lundh

 

SE-CHG - De Havilland DH.82A Tiger Moth

Ägare: Niclas Bååth

Tillverkad: 1943 av Morris i Crawley, England

Historik:

1943-1955 RAF som DF118. Därefter civilregistrerad G-APOU.

1959 såld till Sverige.

1968 Såld till Pierre Holländer.

2004 Såld till Niclas Bååth.

 

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm