Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Välkommen till föredrag om Caravelle - Sveriges första passagerarjet!

Skrivet datum: 1 december 2021

Uppdaterat datum: 2 december 2021

Text: SFF Stockholm

 

Lördag 4 december arrangerar SFF Stockholm det sista av höstens tre föredragsmöteten på Armémuseum. Eftersom att Flygvapnets representanter har fått förhinder med kort varsel har vi istället bjudit in Michael Sanz och Ulf Nyström som kommer att berätta om "Caravelle - Sveriges första passagerarjet".

SAS var 1959 (samtidigt med Air France) första flygbolag att ta ett jetdrivet medeldistansplan i trafik. Produktionen av dagens Airbus har sina rötter i det internationella samarbetet och tillverkningsorganisationen för Caravelle.

Caravelle var länge stommen i nordisk chartertrafik och skapade en helt ny standard ifråga om restider och komfort. Flygvapnet opererade under 27 år två TP 85 Caravelle, främst för signalspaning. I dag finns en enda Caravelle bevarad i fungerande skick – Le Caravelle Clubs flygplan på Arlanda.

Michael Sanz är grafisk designer och redaktör för Svensk Flyghistorisk Tidskrift. Han har även skrivit boken "Caravelle i Sverige och Norden" som vann titeln Årets Svenska flygbok 2021! Michael kommer att ta med sig en bunt böcker till försäljning, om du inte redan har denna utmärkta bok. Eller varför inte köpa ett signerat exemplar till en flygintresserad kompis? Perfekt julklapp!

Ulf Nyström är tidigare tekniker på Linjeflyg och teknisk chef för SAS. Nu tekniskt ansvarig i Le Caravelle Club.

Innan föredraget håller SFF Stockholm ett kort årsmöte.

Plats: Armémuseum, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg) hörsalen 4 trappor

Tid: Lördag den 4 december 2021 kl. 14.00

Entré: Fri entré till museet.

Arrangör: Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm

Oavsett restriktioner så ska du givetvis stanna hemma om du känner dig minsta sjuk.

Vi behöver ditt stöd! SFF Stockholm har ingen medlemsavgift och vi tar ingen entréavgift till våra möten. För att kunna täcka våra utgifter och fortsätta vår verksamhet är vi helt beroende av ditt frivilliga stöd. Skicka ditt bidrag på SWISH 1231041748.

Stort tack för ditt bidrag!

Bjud gärna med en eller flera kompisar! Ju fler desto bättre! Ingen föranmälan!

Alla är välkomna på våra möten – du behöver inte vara medlem i SFF för att delta!

Michael Sanz. Foto: Hans Groby.

Michael Sanz. Foto: Hans Groby.

Finnair Caravelle på Arlanda Foto: Börje Norhager

Finnair Caravelle på Arlanda Foto: Börje Norhager.

Kabinen i Le Caravelle Clubs Caravelle SE-DAI med de karateristiskt formade kabinfönstren. Foto: Gunnar Åkerberg.

Kabinen i Le Caravelle Clubs Caravelle SE-DAI med de karateristiskt formade kabinfönstren. Foto: Gunnar Åkerberg.

Cockpiten i Le Caravelle Clubs Caravelle SE-DAI. Notera reglaget för att aktivera bromsskärmen! Foto: Gunnar Åkerberg.

Cockpiten i Le Caravelle Clubs Caravelle SE-DAI. Notera reglaget för att aktivera bromsskärmen! Foto: Gunnar Åkerberg.

Le Caravelle Clubs ambition är att bibehålla Caravellen SE-DAI i funktionsdugligt skick. Motorerna fungerar och den kan taxas runt på Arlanda. Den kommer dock aldrig att flyga igen. Här ser vi den upplysta cockpiten när elen är påslagen. Foto: Gunnar Åkerberg.

Le Caravelle Clubs ambition är att bibehålla Caravellen SE-DAI i funktionsdugligt skick. Motorerna fungerar och den kan taxas runt på Arlanda. Den kommer dock aldrig att flyga igen. Här ser vi den upplysta cockpiten när elen är påslagen. Foto: Gunnar Åkerberg.

Kabinen i SAS Caravelle kunde ta mellan 74 och 94 passagerare (beroende på version) i rader om 3+2 stolar. Längst bak i kabinen fanns en utfällbar trappa. Foto: Gunnar Åkerberg.

Kabinen i SAS Caravelle kunde ta mellan 74 och 94 passagerare (beroende på version) i rader om 3+2 stolar. Längst bak i kabinen fanns en utfällbar trappa. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm