Hem Nyheter Aktiviteter Fotogalleri Nyhetsbrev Sök Om oss

 

Välkommen till föredrag om Helikopter 16, UH-60M Black Hawk nu 10 år i FV tjänst!

Skrivet datum: 19 mars 2022

Uppdaterat datum: 20 mars 2022

Text: SFF Stockholm

 

Lördag den 26 mars arrangerar SFF Stockholm det andra av vårens tre föredragsmöten på Armémuseum. Denna gång har vi bjudit in  Övlt Mikael Wikh som kommer berätta om Helikopter 16, UH-60M Black Hawk nu 10 år i FV tjänst!

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk, introducerades i Försvarsmakten sjuttonde januari för tio år sedan och har blivit en riktig framgångshistoria. Det inleddes med en rekordkort tid, bara 100 veckor, mellan kontrakt och första skarpa internationella insats.

HKP16 har deltagit i två stora internationella operationer, 2013–2014 som MEDEVAC-helikopter i Afghanistan och 2021-22 med specialförband i Task Force Takuba i Mali. Det är en stark och stryktålig helikopter som lämpar sig för alla typer av materiel- eller personal-transporter. Helikoptrarna är baserade på Helikopterflottiljen i Linköping men verkar över hela landet, och internationellt. De stödjer samtliga försvarsgrenar, främst armén, men också samhället i övrigt med beredskap för polisen, brandbekämpning eller sjuktransporter.

Den amerikanska helikoptertypen finns i flera olika modeller, används av ett 30 tal nationer och har tillverkats i över 4 000 exemplar. Sverige har 15 helikoptrar av den senaste versionen, UH-60M.

En som kan berätta om de första tio åren är överstelöjtnant Mikael Wikh. Han var med från den första utvärderingen av vad som skulle bli HKP16, den första flygningen i Sverige och fram till de senast genomförda modifieringarna.

Övlt Mikael Wikh tillhörde den första gruppen på fyra svenska piloter i Flygvapnet som utbildade sig på helikoptertypen. Förutom pilot, divisionschef och flygchef på Helikopterflottiljen har han även varit Krigsförbandsansvarig Helikopter på Högkvarteret. 2020 ledde övlt Wikh den grupp som arbetade med att anpassa HKP16 för transport av covidpatienter som Försvarsmakten stöttade samhället med under den mest kritiska delen av pandemin, innan han gick i pension från Flygvapnet. Mikael Wikh arbetar idag på Sjöfartsverket inom Systemledning för Sjö- och flygräddning, SAR.

Plats: Armémuseum, Riddargatan 13 (T-bana Östermalmstorg) hörsalen 4 trappor

Tid: Lördag den 26 mars 2022 kl. 14.00

Entré: Fri entré till museet.

Arrangör: Svensk Flyghistorisk Förening, Region Stockholm

Vi behöver ditt stöd! SFF Stockholm har ingen medlemsavgift och vi tar ingen entréavgift till våra möten. För att kunna täcka våra utgifter och fortsätta vår verksamhet är vi helt beroende av ditt frivilliga stöd. Skicka ditt bidrag på SWISH 1231041748.

Stort tack för ditt bidrag!

Bjud gärna med en eller flera kompisar! Ju fler desto bättre! Ingen föranmälan!

Alla är välkomna på våra möten – du behöver inte vara medlem i SFF för att delta!

Övlt Mikael Wikh tillhörde den första gruppen på fyra svenska piloter i Flygvapnet som utbildade sig på HKP 16. Foto: Gunnar Åkerberg.

Övlt Mikael Wikh tillhörde den första gruppen på fyra svenska piloter i Flygvapnet som utbildade sig på HKP 16. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

HKP16, Sikorsky UH-60 Black Hawk. Foto: Gunnar Åkerberg.

 

 

© Svensk Flyghistorisk Förening Region Stockholm